Specialisatie in de Fysiotherapie: Hoe informeer en trek je cliënten aan?

Specialisatie in de Fysiotherapie: Hoe informeer en trek je cliënten aan?

Specialisatie in de Fysiotherapie:
Hoe informeer en trek je cliënten aan?

In dit artikel leer je: 

  • Dat steeds meer fysiotherapeuten zichzelf specialiseren
  • Gespecialiseerde fysiotherapeuten een betere aansluiting hebben op de zorgbehoefte van cliënten
  • Hoe je als specialist jouw cliënten kan informeren en aan je binden

Het aantal fysiotherapeuten neemt de laatste jaren (flink) toe. Binnen die groeiende groep zorgprofessionals is een ontwikkeling zichtbaar dat steeds meer fysiotherapeuten zich zijn gaan specialiseren op een bepaald deel van het lichaam. 

“Binnen die groeiende groep zorgprofessionals is een ontwikkeling zichtbaar dat steeds meer fysiotherapeuten zich zijn gaan specialiseren op een bepaald deel van het lichaam. ”

De Invloed van Internet op Specialisatie

Een fysiotherapeut is natuurlijk al een specialist, namelijk een beweegspecialist, maar in de markt is een groeiende behoefte zichtbaar van zorgvragers naar echt specialistische kennis. De maatschappij individualiseert en mensen hebben meer behoefte aan zekerheid. Informatie is daarnaast meer en meer beschikbaar. Het internet speelt hierin natuurlijk een grote rol. 

Als men bijvoorbeeld lage rugklachten hebt, kunnen ze natuurlijk naar een fysiotherapeut gaan. Bij de zoektocht naar behandelingen voor rugklachten zullen ook rugspecialisten zich aanbieden. Als die zich goed presenteren en de zorgvrager duidelijk en uitgebreid informeren, is de kans groot dat zij zich daar zullen melden. Hieronder de zoekvolumes in Google naar enkel het woord “rugspecialist” over de afgelopen 2 jaar. U kunt zich de aantallen voorstellen als we alle variaties erbij optellen. 

 

Voordelen van Specialisatie

Fysiotherapeuten die zich specialiseren en dit goed weten te communiceren, hebben over het algemeen een goed gevulde agenda. Cliënten willen het gevoel hebben dat degene die hen behandeld specifieke kennis heeft van de klacht. Het geeft een hoger vertrouwensgevoel en daarom kiezen ze steeds vaker voor gespecialiseerde zorg. 

Dit biedt enorme kansen voor fysiotherapeuten in een markt waarin enerzijds steeds meer aanbod is omdat er meer zorgverleners bij komen, maar waar de behoefte aan specialisten aan de vraagzijde ook toeneemt. Zij moeten ervoor zorgen dat hun aanbod goed aansluit op de vraag. Neem bijvoorbeeld de “behandelhuizen”, waar je voor specifieke klachten op meerdere terreinen terecht kan. Heb je nekklachten? Dan ga je naar een nekspecialist. Heb jij pijn bij het hardlopen? Maak een afspraak bij een enkel- en voet specialist. Als jij jouw kliniek vervolgens “hardloopcentrum” of “nekkliniek” noemt, draagt dit ook nog eens bij aan sterkere differentiatie en een duidelijkere identiteit. 

Hieronder de zoekvolumes in Google van het woord “nekspecialist” en “voetspecialist” over de afgelopen 2 jaar. Ook hier geldt een variaitie aan zoekwoorden combinaties waardoor het werkelijke aantal gerelateerde zoekopdrachten (enorm) veel groter is.  

Nekspecialist

Voetspecialist

Een bijkomend voordeel van specialisatie is het tarief. Specialiseren heeft als voordeel dat je beter in staat bent om los van de zorgverzekeraars, contractvrij te werken. Mensen zijn namelijk echt wel bereid te betalen, als hun specifieke klachten succesvol worden behandeld. Specialiseer, verbeter jezelf en communiceer dit optimaal. Zo bouw je autoriteit en trek je de juiste cliënten aan. 

Communiceren met Potentiële Klanten

Hoe gaat dat communiceren? 2 methode die zeer effectief zijn: 

Het schrijven van artikelen over jouw specialisatie en die plaatsen op jouw website. 

Wanneer je 1 of 2 artikelen per maand op jouw website plaatst waar je in 500 tot 800 woorden beschrijft welke kennis jij hebt, welke problemen je daarmee oplost en wat jouw aanpak daartoe is, dan bouw je aan jouw (digitale) autoriteit. Zoals eerder genoemd, oriënteren mensen zich onverminderd op het internet. Dat geldt ook voor mensen met pijnen en kwalen (link naar dit artikel) en mensen die zoeken naar specialisten. Hoe meer informatie jij biedt, hoe beter jij gevonden zal worden én hoe meer vertrouwen jij kweekt over jouw expertise. Houd hierbij natuurlijk rekening met hoe mensen scannen en lezen op internet en daarnaast hoe Google pagina’s met tekst beoordeeld. 

Het schrijven van cliënten casussen en die plaatsen op jouw website. 

Beschrijf de klacht, de behandelmethode en het resultaat wat voor jouw cliënt behaald is. Geen beter bewijs en blijk van vertrouwen van jouw expertise dan een cliënt die zelf verteld dat jij hun gezondheid hebt verbeterd. Ook hier geldt dat 1 a 2 casussen per maand bijdraagt een groei in zichtbaarheid, vindbaarheid, autoriteit en vertrouwen. 

Marketing kansen voor gezondheidsprofessionals

Ruim 70% van de Nederlanders zoekt online naar een zorgverlener. De online vindbaarheid van jouw praktijk is dus erg belangrijk. Samen met ons kunt u deze potentiële cliënten bereiken door gerichte, hoogwaardige content die is gekoppeld is aan een overzichtelijke en klantvriendelijke website.

Met zowel ervaring in de zorg als in online marketing, zijn wij de perfecte partner om jouw praktijk bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Al zes jaar helpen wij tientallen tevreden klanten vanuit ons kantoor in Amsterdam. Persoonlijk contact, meedenken met onze klanten en vernieuwende ideeën maken ons de ideale partner voor jouw als ondernemer in de zorg.

Neem vrijblijvend contact op.