Makkelijker contact met uw praktijk door Google My Business

Makkelijker contact met uw praktijk door Google My Business

Makkelijker contact met uw praktijk door Google My Business

In dit artikel leer je:

  • Hoe u bestaande en nieuwe cliënten contact gemak kunt bieden met Google My Business.
  • Hoe u met reviews uw klantentevredenheid kan laten zien.
  • Dat u eenvoudig updates van uw bedrijf kunt posten op Google My Business

 

“Hoe meer goede beoordelingen u krijgt, hoe beter u erop staat voor zowel bestaande als potentiële cliënten.”

Waarom Gebruik Maken van Google My Business

Ondanks dat er al veel informatie over uw praktijk op uw website staat, zijn veel mensen ook gewoon op zoek naar praktische zaken als openingstijden, parkeergelegenheid en jouw telefoonnummer. 

Wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op jouw bedrijfsnaam of meer generiek, op “fysiotherapeut/chiropractor/tandarts + plaats” dan kan deze informatie verschijnen in het “Google My Business” (Google Mijn Bedrijf in het Nederlands) rechts naast de zoekresultaten of tussen de zoekresultaten op een Smartphone. Zie onderstaand voorbeeld: 

 

Dit is niet alleen een plaats waar u statische informatie vermeldt. In dit artikel leggen wij u hoe uit u Google My Business dynamisch kunt inzetten om zo het contact met bestaande en nieuwe cliënten makkelijker kunt maken. En meer gemak betekent meer binding met uw cliënten.

Er zijn verschillende manieren waarop dit kan, maar laten we eerst beginnen met de basis informatie over uw bedrijf:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Beschrijving
  • Categorie
  • Attributen
  • Services

Deze informatie wordt ook geïndexeerd door de Google Zoekmachine, Google+ en héél belangrijk, Google Maps. Het correct gebruik van relevante zoekwoorden in bijvoorbeeld de beschrijving is dan ook aan te raden. Bijvoorbeeld “Fysiotherapeut Amsterdam Oost”.
Attributen kunnen iets zeggen over bijvoorbeeld bereikbaarheid of faciliteiten die u extra biedt. Gemakkelijke rolstoeltoegankelijkheid of therapie aan huis of ‘s nachts bijvoorbeeld.

 

 

En vergeet een goede profielfoto niet. Dit is het eerste wat mensen zien. Studies laten zien dat Google My Business profielen met een professionele foto 2x zo goed worden beoordeeld en 35% meer klikken krijgen.

 

Zorg dat je Regelmatig Reviews krijgt (en beantwoord ze)

Het effect van goede reviews is natuurlijk duidelijk. Hoe meer goede beoordelingen u krijgt, hoe beter u erop staat voor zowel bestaande als potentiële cliënten. Iedereen houd van een 2nd opinion en 90% van de mensen leest reviews als die beschikbaar zijn voordat ze overgaan tot contact. 

Hoe komt u aan reviews? Simpel. Vraag het uw cliënten gewoon. Dit kan persoonlijk, maar ook geautomatiseerd:

  • Open www.google.com/maps in een nieuwe web browser
  • Zoek links boven in de hoek de naam van jouw bedrijf (Dit is ook een mooie kans om te kijken of het adres goed staat in jouw Google My Business)
  • Nadat je jouw bedrijf hebt geselecteerd klik je op menu links bovenin
  • Klik op “Kaart delen of insluiten”
  • Klik op “Link kopiëren”
  • Deel de link met je (voormalige) klanten via mail of telefoon

Daarna is het belangrijk dat u al uw reviews beantwoord. Ja, allemaal. In het bijzonder neutrale of negatieve reviews worden gelezen door cliënten. 44% van de respondenten uit een onderzoek geeft aan ze meer geneigd zijn een bedrijf te bezoeken wanneer er netjes gereageerd wordt op deze reviews. 

Praat Rechtstreeks met Cliënten met Google My Business Messages

Stel dat mensen iets niet kunnen vinden op uw profiel of op uw website, maar ze willen wel contact met u. Hoe gaan ze dat doen? Simpel, door te bellen met het tel nummer natuurlijk. 

Het blijkt echter dat niet alle mensen meteen willen bellen. Ook voor u als praktijkhouder zelf kan berichten ontvangen soms praktischer zijn dan bellen. U moet uw cliënten in ieder geval die mogelijkheid geven. Daarom kan mobiele berichten sturen heel goed werken. 

Met de berichten optie van Google kunt u rechtstreeks sms-en en communiceren in de Google My Business App met uw bestaande en potentiële cliënten en zo uw band en interactie met hen versterken.
Dit werkt als volgt:

  • Download en open de Google My Business App op uw Smartphone
  • Ga naar klanten > berichten > aanzetten
  • Er verschijnt nu een “berichten” knop in uw Google My Business profiel

Enkele zaken om rekening mee te houden:

Google houd rekening met een respons-tijd > Zorg dat je binnen 24 uur reageert. Dit zorgt voor een hogere betrouwbaarheid naar je cliënten. Als er vaker niet binnen 24 uur gereageerd wordt dan kan Google de berichten optie weer blokkeren.

Je kan een welkomstbericht instellen zodra mensen jouw berichten. “Hallo Sander, welkom bij Fysiotherapie Janssen. Wij staan graag tot je dienst en beantwoorden jouw vraag vandaag nog”, bijvoorbeeld.

 

 

Plaats Posts om je Activiteiten te Updaten

Regelmatig iets van jezelf laten zien verhoogt de betrouwbaarheid en interactie met gebruikers. De inhoud ervan kan variëren, denk bijvoorbeeld aan het volgende:

Een doorbraak in de revalidatie van een cliënt
Het gebruik van nieuwe apparatuur waarmee behandelingen beter worden uitgevoerd
Een wijziging in de verzekering van cliënten
Een verbouwing in of rond de kliniek

Je kan er ook een call-to-actions knop aan toevoegen voor een hogere interactie met jouw posts. Om de relevantie hoog te houden, verdwijnt een post na 7 dagen weer. Zie hiernaast een voorbeeld.

Marketing kansen voor gezondheidsprofessionals

Ruim 70% van de Nederlanders zoekt online naar een zorgverlener. De online vindbaarheid van jouw praktijk is dus erg belangrijk. Samen met ons kunt u deze potentiële cliënten bereiken door gerichte, hoogwaardige content die is gekoppeld is aan een overzichtelijke en klantvriendelijke website.

Met zowel ervaring in de zorg als in online marketing, zijn wij de perfecte partner om jouw praktijk bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Al zes jaar helpen wij tientallen tevreden klanten vanuit ons kantoor in Amsterdam. Persoonlijk contact, meedenken met onze klanten en vernieuwende ideeën maken ons de ideale partner voor jouw als ondernemer in de zorg.

Neem vrijblijvend contact op.