Google Search Console

In dit artikel vertellen we wat Google Search Console is.

Wat kan ik met
Google Search Console

U heeft een prachtige website die helemaal naar uw wens is gemaakt en bent er klaar voor om bezoekers op uw website te ontvangen. Nu moet u nog gevonden worden. Hoe werkt dat en wat kunt u daar aan doen? Stel u heeft een website waar u broodjes verkoopt. U typt op Google broodjes kopen in. Maar uw website staat er niet bij. Hoe kan dat?

Google zoekt op de meest relevante websites voor de zoektermen die worden gebruikt om de zoekmachinegebruikers zo goed mogelijk te informeren. Nu denkt u: als ik een website heb waar ik broodjes verkoop is dat toch wel heel erg relevant voor iemand die zoekt op broodjes kopen.

Daar heeft u deels gelijk in. Ja, uw website is relevant. Maar u website is ook nieuw en heeft dus nog niet veel bezoekers gehad. Met andere woorden Google kent uw website niet zo goed en kan daarom niet bepalen of uw website relevanter is dan die van anderen. Daarnaast bent u niet de enige met een website over broodjes.

“U kunt in Google Search Console zien op welke zoektermen u gevonden wordt en op welke positie u gemiddeld staat bij deze en vergelijkbare zoektermen. ”

Website Zichtbaar maken voor Google

Google heeft een heel aantal algoritmes die continu het internet afstruinen en alle websites een plek probeert te geven in de database met informatie. Google houdt rekening met inhoudt van de website, opmaak van de tekst, het aantal bezoekers van de website, hoelang bezoekers van de website blijven en of ze actie ondernemen. Maar Google houdt ook rekening met hoe relevant de informatie op uw website is en of er andere websites naar uw website een link hebben geplaatst. Google ziet dat namelijk als een doorverwijzing naar iemand die verstand heeft van zaken. Als een broodjes blog een link naar uw website heeft en schrijft over alle verschillende soorten broodjes is dat voor Google een aanwijzing om u als betrouwbaar te zien. Ook wil Google graag weten hoe uw website eruit ziet en welke pagina’s u allemaal heeft.

Dit is grofweg hoe Google beslist of uw website van belang is voor de zoektermen die worden gebruikt in de zoekmachine. Maar wat heeft u aan die informatie? Wel met deze informatie kunnen we aan de slag gaan om Google een handje te helpen en om uw site naar voren te laten komen in de zoekresultaten.

Google Search Console inzetten

Een van de dingen die u kunt doen om uw website naar voren te laten komen in de zoekresultaten is aan Google vertellen hoe uw website er eigenlijk uit ziet. Dit kunt u doen door aan Google een sitemap te geven. Dat is een soort overzicht van uw website en hoe Google daar de weg kan vinden. Deze sitemap kunt u toevoegen op Google Search Console. Dat is een platform van Google waarmee u in de gaten kunt houden wat uw website doet op gebied van organische zoekresultaten en kunt u Google van informatie voorzien over uw website.

Een organisch zoekresultaat is als u gevonden wordt door Google zonder dat u een advertentie heeft. Dat is simpeler gezegd dan het in werkelijkheid is. Want dat betekent niet dat u met online advertenties alleen op die manier gevonden kunt worden. Ook dan kunt u op organische zoekresultaten gevonden worden.

 

Met Google Search Console kunt u deze resultaten ook in de gaten houden. U kunt in Google Search Console zien op welke zoektermen u gevonden wordt en op welke positie u gemiddeld staat bij deze en vergelijkbare zoektermen. Op basis van deze informatie kunt u de content van uw website aanpassen en inspelen op de behoeften van uw potentiële klanten.

Wat kunt u doen

Wilt u uw website hoger in de zoekmachine naar voren laten komen? Wij kunnen u helpen. Neem contact met ons op of doe de website check en wij helpen u graag verder.

Neem vrijblijvend contact op.