Bouw aan Autoriteit, Identiteit en Vertrouwen rondom Jouw Specialisme als Fysiotherapeut

Bouw aan Autoriteit, Identiteit en Vertrouwen rondom Jouw Specialisme als Fysiotherapeut

Bouw aan Autoriteit, Identiteit en Vertrouwen rondom Jouw Specialisme als Fysiotherapeut

In dit artikel leer je: 

  • Hoe mensen online naar informatie zoeken als ze een specifieke klacht hebben
  • Dat je met de juiste vorm van marketing ervoor kan zorgen dat je eruit springt tussen specialisten
  • Hoe je kan werken aan je identiteit en autoriteit als specialist

In de markt voor fysiotherapie is de laatste jaren een trend zichtbaar waarin fysiotherapeuten zichzelf meer specialiseren en waar bovendien aan de kant van de zorgvrager meer behoefte is aan specialisme. Dit biedt enorme kansen voor specialisten die hun expertise goed weten te communiceren. 

Een aantal belangrijke vormen van (online) marketing voor specialisten in de fysiotherapie zijn: 

  • Het schrijven van artikelen over het specialisme en deze plaatsen op de website van de praktijk 
  • Het samenstellen van klanten cases en die plaatsen op de website van de praktijk 
  • Branding op platformen als Facebook, Instagram en Linkedin in jouw verzorgingsgebied waarbij je met content en advertenties vertelt over jouw specialisme

In dit artikel gaan we dieper in op het schrijven van artikelen over specialisaties en die plaatsen op de website van de praktijk. We vertellen over het zoek- en leesgedrag van mensen op internet, de verschillende fases waarin zij zich bevinden en over welke onderwerpen je wel en niet moet schrijven. 

“Als het gaat om (vermoeden van) een specifieke klacht gaat, kan je als als specialist veel beter uitleggen waarom jij geschikt bent in het behandelen en verhelpen van deze klachten dan wanneer mensen zoeken op iets generieks als “hoofdpijn behandelen””

Schrijven over Jouw Specialisatie: Wees (heel) Specifiek

In gesprek met een klant van Digitaal Heerschap bespraken we welke onderwerpen het meest geschikt waren om over te schrijven. Het betreft hier een fysiotherapiepraktijk die zelf een nieuwe methode heeft ontwikkeld voor het behandelen van vele, specifieke klachten. De inzet was om twee artikelen per maand op de website te plaatsen. 

Uit een lange lijst moest de keuze worden gemaakt uit Hoofdpijn/Migraine Vs. Frozen Shoulder/Tennisarm/Nerve Entrapment Vs. Fibromyalgie. Dit resultaat kwam voort uit een combinatie van marktpotentie, capaciteit in de praktijk, mate van gespecialiseerde kennis in de praktijk en concurrentie aanbod. 

Eén van de maten (in de maatschap) stelde ons de volgende vraag: 

“In jullie advies stellen jullie “Frozen Shoulder/Tennisarm/Nerve Entrapment” voor, terwijl het zoekvolume in Google (dus marktpotentie) voor Fibromyalgie minstens net zo groot is en die van hoofdpijn/migraine nog veel groter is. Wat bepaalt die keuze?”

Het antwoord ligt in de mate van specificiteit, de manier waarop mensen zoeken en het aanbod van informatie wanneer mensen hiernaar zoeken.

 

Vergroot Jouw Identiteit en Autoriteit door veel Informatie te geven over één Specifiek Onderwerp

 

Hoofdpijn en migraine zijn onderwerpen waarop per maand tienduizenden keren wordt gezocht in Google in Nederland. De problematiek is complex, breed en aan de oorzaken ervan kunnen heel veel factoren ten grondslag liggen. Dat geldt ook voor de behandelmethoden en oplossingen ervan.

Hier een voorbeeld op het zoekresultaat “hoofdpijn behandelen”:

Als je hierin wil opvallen, zul je een heel specifiek onderdeel van de hoofdpijn moeten kiezen en vervolgens heel veel moeten schrijven om tussen al het aanbod op te vallen. Verplaats je in de zoekende mens: Ik heb chronische hoofdpijn, hoe kom er daar nu eindelijk eens vanaf? Het aanbod van behandelaars is immens. Kleine kans dat ze bij jou terecht komen. Er gaat in dit geval heel veel oriëntatie aan vooraf voordat mensen bij een specialist terecht komen. En dan moet de diagnose bovendien nog worden gesteld. 

Ook voor Fibromyalgie geldt dat binnen deze complexe problematiek, veel sub-categorieën zijn waarmee deze aandoening zich manifesteert. Het is wel specifieker dan hoofdpijn, maar het valt nog steeds niet mee om je tussen al het aanbod van informatie te onderscheiden als specialist.

Hier een voorbeeld op het zoekresultaat “Fibromyalgie behandeling”:

Als het gaat om (vermoeden van) een specifieke klacht gaat, kan je als als specialist veel beter uitleggen waarom jij geschikt bent in het behandelen en verhelpen van deze klachten dan wanneer mensen zoeken op iets generieks als “hoofdpijn behandelen”

De zoekvolumes op specifieke klachten zijn groot en gevarieerd en kennen daarnaast meerdere invalshoeken. Of het nu om frozen shoulder gaat, een tennisarm, pijn aan het bekken met bijhorende klachten, dry needling als behandelmethode, claudicatio intermittens of een andere specifieke klacht en/of behandelmethode, de zoekvolumes op deze onderwerpen maken het mogelijk dat je met het schrijven van hierop gerichte artikelen dergelijk publiek naar jouw website (en dus jouw praktijk) kan trekken. 

De Regels voor het Schrijven van Content: Verplaats je in de lezer

Bij het schrijven van content dien je onder meer met de volgende zaken rekening te houden: 

  • Jij weet veel van de klacht of behandelmethode, jouw lezer niet. Overlaadt ze niet met informatie, maar kies per artikel één invalshoek. Koppel bijvoorbeeld 1 mogelijke behandelmethode aan 1 klacht. In een ander artikel bespreek je weer een andere behandelmethode voor dezelfde klacht 
  • Mensen lezen van een mobiel scherm en haken na 1000 woorden af. Houd het kort, bondig en tot gemiddeld 750 woorden 
  • Verdeel je kennis over meerdere artikelen. Het is prima om 5 a 10 artikelen te schrijven over het verhelpen van een frozen shoulder, als elk artikel een originele invalshoek heeft 
  • Voorgenoemde creëert zowel voor Google als voor bezoekers autoriteit: Deze partij weet écht veel over deze klacht! 
  • Zorg voor steeds dezelfde structuur in een artikel: Omschrijf de klacht of behandelmethode, waarvoor het nodig is, wat symptomen en oplossingen en waarom juist jouw kliniek hier goed in is 

Marketing kansen voor gezondheidsprofessionals

Ruim 70% van de Nederlanders zoekt online naar een zorgverlener. De online vindbaarheid van jouw praktijk is dus erg belangrijk. Samen met ons kunt u deze potentiële cliënten bereiken door gerichte, hoogwaardige content die is gekoppeld is aan een overzichtelijke en klantvriendelijke website.

Met zowel ervaring in de zorg als in online marketing, zijn wij de perfecte partner om jouw praktijk bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Al zes jaar helpen wij tientallen tevreden klanten vanuit ons kantoor in Amsterdam. Persoonlijk contact, meedenken met onze klanten en vernieuwende ideeën maken ons de ideale partner voor jouw als ondernemer in de zorg.

Neem vrijblijvend contact op.