De 3 Manieren van Content Marketing door AirBnB

Content marketing is meer dan een modewoord. Het is een manier om vertrouwen te creëren.

Hoe Airbnb content marketing gebruikt om aan de top te blijven

Content marketing is meer dan een modewoord.

Het is een manier om vertrouwen te creëren, autoriteit te bouwen (onder jouw doelgroep) en uiteindelijk een manier om meer omzet te realiseren zonder terug te vallen op de traditionele “harde” verkooptactieken.

En als je jezelf afvraagt hoe je dat moet doen, dan lijkt dat vrij simpel:

  1. Je creëert content die goed aansluit en graag bekeken wordt door jouw doelgroep.
  2. Je zoekt een manier om die content voor hun neus te krijgen.

“Digitaal heerschap heeft onze website een enorme boost gegeven! Bedankt!

Jelle Wingens – KoosRood

Airbnb noemde het magazine een mooi collectie van hun verhalen en inspiraties. Een omschrijving die aangeeft dat dit magazine goed aansluit bij de kernwaarden en identiteit van het merk.

Een aantal andere succesvolle acties uit content marketing hoek van Airbnb:

  • Airbnb Neighourhoods – Adviezen en tips van gastheren & vrouwen over de buurt
  • Economic Impact Studies – Publicaties waarin Airbnb laat zien wat hun effect is op de lokale economie (en waaruit blijkt dat ze die steunen)
  • Airbnb stories – Blogs van reizigers en gastheren/vrouwen.

Wat begon als airbedandbreakfast.com in 2008 — een stel studenten die luchtbedden verhuurden in hun appartement in San Francisco — is nu uitgegroeid tot een bedrijf dat ruim 3 miljoen verblijven aanbiedt in meer dan 200 landen.

Het behouden van een merkidentiteit waartoe gebruikers zich aangetrokken voelen lijkt dan een uiterst complexe taak.

Anderzijds, wat Airbnb doet is de wereld bij elkaar brengen. Je krijgt geen verblijfplaats, maar een gevoel van gemeenschappelijke betrokkenheid. Ze verkopen uiteindelijk ook niet het eindproduct, maar met name een beleving.

En voor de manier waarop ze dat doen moeten ze vertrouwen winnen en behouden aan alle kanten. Voor hen betekent dat gasten en gastheren/vrouwen verwennen en tevreden houden.

De beste manier daarvoor? Waardevolle, gemeenschap/community georiënteerde story-telling.

Wat zijn de waardes waar uw bedrijf voor staat? Welk verhaal wilt u uw klanten vertellen?

Alleen al door het bieden van waardevolle informatie voor uw doelgroep kunt u hen al beter bereiken en binden aan uw merk. En dat leidt uiteindelijk tot een mooie groep fans.