6 Manieren om uw Conversie te verhogen

Aantrekkelijke Call to Actions die direct resulteren in meer verkopen

6 Bewezen Manieren om de Conversie van Call-to-action Buttons te Verhogen

Bezoekers die niet klikken, converteren niet.

Als marketeers is dit goed bij ons bekend.

Je bezoekers komen niet door het uit-check proces of melden zich niet aan met een contactformulier zonder niet minimaal op 1 knop te klikken. En die ene knop – net als alle andere knoppen – kan worden verbeterd.

Het is lijkt echter niet makkelijk de conversie van deze knoppen te verbeteren. Veel websites bouwers zien de kleine dingen over het hoofd, die de conversie juist zo sterk kunnen verbeteren.

Wat is het probleem?

Eens kijken of jullie de volgende zaken herkennen (die overigens gelden als slechte excuses)

  • Creativiteit is knap lastig als je ruimte hebt voor slechts 2 of 3 woorden.
  • Alles lijkt te worden samengevat met “lees meer”, “registreer hier” of “koop nu”.
  • Als mensen onze spullen echt willen kopen, wordt dat echt niet meer of minder door hoe een knop eruit ziet.
  • Knoppen zijn klein, we hebben grotere dingen om ons zorgen over te maken!

Deze denkwijze blokkeert het stijgen van je conversie ratio. Je Call-to-Action knop is er niet om zaken samen te vatten, hij is er om mensen iets te laten doen.

U kunt echt meer dan 2 of 3 woorden gebruiken. Een knop die lijkt op de knoppen die op alle sites staan met een lage of gemiddelde conversie, kan niet de knop zijn die u laat zien aan de bezoekers waar u hard voor gewerkt hebt.

U schrijft uw content niet voor bezoekers die met een snel bezoek jouw waren kopen. Meestal is uw content bedoeld voor echt geïnteresseerde mensen die tot een actie kunnen worden overgehaald met goede en mooie boodschappen.

Goed, waar willen we heen?

In dit artikel bespreken we 6, met data onderbouwde methoden, die bewezen hebben hebben de conversieratio te kunnen verhogen met 20 tot 90%.

1. Maak het Fijn voor het Reptielenbrein

Welke van deze 3 knoppen valt het meeste op?

De derde en laatste in de rij, omdat hij er anders uitziet. Er wordt andere tekst gebruikt en deze knop bevat een extra regel tekst.

Omdat deze het meeste opvalt, wordt het reptielenbrein hierdoor het meest “vermaakt”. Hierdoor focussen we ons automatisch op deze knop en is dit de meeste waarschijnlijke om op te klikken.

En het kan nóg beter.

Mensen houden van kleur en contrast. De bovengenoemde test is daarom uitgebreid met 2 varianten, waarin de middelste knop 2 keer werd aangepast:

Door de knop groen te maken, werd deze nu veruit het meeste aangeklikt van de rij. In dit geval zelfs 81% meer dan de eerste versie.

Is groen de beste kleur? Niet altijd.

De knop werd vervolgens oranje gemaakt:

Dit resulteerde in 95% meer klikken dan de eerste versie!

Het reptielenbrein wordt zo genoemd omdat dit deel van hersenen nog steeds aanwezig is bij reptielen.

Interessant weetje: Hoe groter het contrast van een bloem tegen zijn achtergrond, hoe meer bijen erop af komen.

“Digitaal heerschap heeft onze website een enorme boost gegeven! Bedankt!

Jelle Wingens – KoosRood

2.  Gebruik Simpele Calls to Action

Over het algemeen hebben mensen moeite met keuzes maken — en zich vervolgens goed voelen bij die keuze — wanneer ze veel opties hebben.

In een bekend experiment van de Universiteit van Colombia werden in 2 supermarkten tafels met jampotten geplaatst. In de ene supermarkt een tafel met 6 potten, in de andere een tafel met 24 potten.

De tafel met 24 jampotten trok wel meer mensen, maar aan de tafel met 6 potten werd in absolute aantallen meer verkocht.

De boodschap? Mensen denken dat ze veel willen, maar minder keuze maakt het makkelijk om een keuze te maken waarbij mensen zich bovendien goed voelen.

Het eerder genoemde internetbedrijf Copyblogger voerde een experiment uit met een webwinkel voor sportartikelen. De homepage daarvan was gevuld met allerlei keuzes, zoals je uit onderstaande afbeelding kunt zien:

Met zoveel informatie kan het moeilijk zijn voor de bezoeker door de site te navigeren en tot een keuze of actie te komen — die waarschijnlijk latent bij de bezoeker aanwezig is.

Dus, wat hebben ze gedaan?

Ze voegden een aantal calls-to-action toe:

Goed, met het zojuist vertelde verhaal lijkt dit wat tegenstrijdig — informatie en keuze toevoegen op een homepage die al behoorlijk vol staat.

Maar ziet u het verschil? Door het toevoegen van 2 duidelijke, simpele call to actions — shop voor fietsen of shop voor rennen — wordt het de bezoeker makkelijker gemaakt om een keuze te maken.

Dat keuzeproces ziet er nu als volgt uit:
1. Ben je een man of vrouw?
1. Wil je fietsen of rennen?

Fietsen en rennen bleken de meest populaire categorie op deze site. Door het gedrag van uw website bezoekers te analyseren kunt u bepalen wat het meest populair is. Het moet bezoekers vervolgens zo makkelijk mogelijk worden gemaakt hun doel te bereiken zonder afleidingen of onderbrekingen.

3. Zorg dat knoppen op knoppen lijken

Voor uw website bezoekers moet het direct duidelijk zijn welke elementen op de pagina’s “klikbaar” zijn.

Knoppen die oproepen tot actie moeten daarom uitnodigend zijn om op te klikken. De bezoeker moet bovendien weten dat het element een knop is waarop kan worden geklikt.

Dit is de reden waarom grijze knoppen vaak ongeschikt zijn voor conversie — ze zien er niet uitnodigend uit, ze lijken te zijn uitgeschakeld en bezoekers weten vaak niet eens dat ze er op kunnen of mogen klikken.

Kijkt u eens naar onderstaand voorbeeld. Welke knoppen zien er voor u het meest uitnodigend uit?

De kans is groot dat uw voorkeur uitgaat naar de knoppen aan de linkerzijde. De knoppen aan de rechterzijde stralen minder “klik op mij” uit.

Er zijn een aantal belangrijke elementen die het verschil maken:

  1. Wel of geen gebruik van 3D effect.
  2. Een contrasterende kleur (in elk geval geen grijs).
  3. Witruimte om de knoppen, dus weinig afleiding.
  4. Een pijl en tekst met instructie.

Bekijk uw website nog eens goed en stel uzelf de vraag > Zien de knoppen er klikbaar uit?

4. Schrijf knop teksten in de eerste persoon

Een sterke vuistregel bij het schrijven van een call-to-action die zorgt voor een hogere conversie van je website, is het gebruiken en afmaken van onderstaande zin:

Ik wil ……………

Deze manier van schrijven zorgt voor teksten als hoe zet je de beste koffie en krijg mijn administratie op orde. Zo voorkomen we ook teksten als Registreer hier of Vraag informatie aan.. want bijna niemand wil zich registreren of meer informatie aanvragen.

Deze manier van schrijven kan in het begin wat ongemakkelijk zijn, maar het werkt. Hoe lastiger het soms lijkt, hoe beter het werkt.

Het bedrijf Content Verve voerde een test uit door één kleine aanpassing in de call-to-action test en zag daarmee een stijging van 90% (!) in het aantal klikken.

één kleine aanpassing? Kijkt u maar:

Het enige verschil tussen de laag converterende en de hoog converterende knop leek de persoon te zijn waarvoor de knop was gemaakt. Voor jou, of voor mij…

5. Verbeter je knoppen met “click triggers”

Click Triggers zijn boosts om een knop heen die voor de extra zet zorgen om te klikken.
Ze zorgen voor overtuiging en nemen angsten weg.

Onderstaande click triggers hebben hun effectiviteit in de praktijk ruim bewezen:

  • Een positieve reactie van een eerdere klant of gebruiker
  • Het noemen van een datum
  • Het noemen van een lage prijs garantie
  • Sterren Ratings (Hoe meer sterren, hoe beter uiteraard)
  • Gratis verzenden
  • Betaalmethoden noemen
  • De waarde propositie van jouw bedrijf

De uitdaging is niet om een van deze triggers dichtbij een knop te plaatsen, maar om de juiste trigger bij een knop te plaatsen.

Copyblogger voerde onderstaande test uit met een groene bestelknop:

Deze knop voldoet natuurlijk al aan een paar belangrijke regels:

  • Hij is groen, niet grijs
  • De 1e persoon wordt gebruikt

Vervolgens plaatsten ze twee click triggers naast de knop. Dat zag er zo uit:

Simpelweg door het toevoegen van deze twee regels — het wegnemen van de angst voor het gebruik van een credit card en de noemen van een belangrijke waardepropositie van het product — steeg de click-trough-rate met maar liefs 34%.

De moraal van dit verhaal: Click Triggers werken goed. Probeer ze uit op jouw website de conversie van jouw knoppen te verhogen.

6. Zijn je bezoekers klaar? Trek Alle Registers Open!

Aan het einde van de “Customer Journey” wordt het tijd voor uw bezoekers om zich aan te melden, te kopen of u te bellen.

Dit is het moment waarop we niets meer aan het toeval over mogen laten. Uw bezoekers moeten zich maximaal aangetrokken voelen om op die knop te klikken en mogen door niets worden afgeleid om deze actie te nemen.

Hiervoor kunnen diverse acties worden ingezet:

  • De omvang van de belangrijkste knop vergroten
  • Een hoge contrast kleur kiezen voor deze knop
  • De aandacht voor andere call-to-actions verkleinen
  • De knop zoveel mogelijk bovenaan
  • Toevoegen van risico-verlagende triggers als “controleer hierna uw bestelling”.
  • Toevoegen van positieve klantervaringen
  • Verschillende betaalmethoden aanbieden
  • Navigatie naar andere delen van de site uitschakelen

Dus, eigenlijk alles wat we in dit artikel besproken hebben tegelijkertijd effectief inzetten.

Stelt u zich eens voor dat met een aantal ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen, uw website veel meer verkopen haalt uit de bezoekers die u al heeft?

Zou het waard zijn daar samen eens naar te kijken?..

🙂