Waarom Steeds Meer Advocatenkantoren Failliet Gaan

  • 0
failliete ondernemer

Waarom Steeds Meer Advocatenkantoren Failliet Gaan

Category : Blog

en hoe kunt u voorkomen dat u er daar één van bent

faillisementsdosier.nl becijfert dat één op de vijf advocatenkantoren het hoofd maar nauwelijks boven water kan houden. Waar een decennium geleden het niet tot nauwelijks voorkwam dat advocaten failliet gingen, is dit de laatste jaren zeer regelmatig het geval. Ook aansprekende namen als Fischer of het 35 jaar oude Kernkamp advocaten zijn gedwongen hun deuren te sluiten.

Wat Zijn de Oorzaken van deze Faillissementsgolf

Men zou kunnen denken dat de crisis juist positief voor advocaten zou moeten zijn. Troebel water doet goed vissen immers! Dit blijkt ook uit de cijfers, er is geen afname van de vraag. Het probleem ligt dus niet bij de afname van de cliënten. Deze cliënten weten de advocatenkantoren wel steeds minder goed te vinden

Er zijn de laatste jaren namelijk enkele grote veranderingen in de markt:

De rechtsbijstand verzekering: Zo’n 60% van de Nederlanders heeft inmiddels een rechtsbijstandverzekering. Veel mensen kloppen daarom aan bij deze verzekering wanneer hun belangen in het geding zijn. Doordat de rechtsbijstand verzekering zo wijdverbreid raakt, verschuift de markt van de vrije kantoren naar de verzekeraars.

Het internet: Jurofoon, de rechtsbijstandtelefoon en het Juridisch Loket. Al deze diensten bieden eerstelijns hulp via het internet. Tegen lage tarieven of soms zelfs zonder vergoeding kan de consument laagdrempelig voor juridische hulp aankloppen.

Is Dit Dan het Einde van het Advocatenkantoor?

Het zelfstandige advocatenkantoor lijkt de slag om de client dus te verliezen. Maar dit is helemaal niet nodig!

Het internet biedt zoveel kansen dat ook, of ik moet zeggen juist, advocatenkantoren hier hun voordeel mee zouden moeten doen. Uw kantoor wordt door misschien 1000 mensen per dag gepasseerd, de lokale krant wordt door 10.000 mensen gelezen. Op het internet zijn echter dagelijks miljoenen mensen actief.

Sterker nog; het internet wordt dagelijks duizenden keren gebruikt in de zoektocht naar een advocaat.

De vraag is er dus; waarom lukt het advocatenkantoren dan niet om deze client aan zich te binden? En zo mogelijk belangrijker, op welke manier zou dit wel lukken?

Nu kiezen steeds meer advocaten voor een zzp vorm waarbij ze hun tarieven omlaag schroeven. Door deze eenpitters gaat het honorarium voor de hele sector omlaag. Dit is geen blijvende oplossing, concurreren op prijs is immers een laatste redmiddel. Een lager tarief is dus geen oplossing omdat de concurrent/collega dit ook doet waardoor het verschil weer verdwenen is.

Op Welke Wijze kan een Advocaat het Internet Gebruiken om cliënten te Vinden

De oplossing is te gaan denken als een ondernemer en het internet te gebruiken als een bron van cliënten. Advocaten zijn opgeleid tot het oplossen van juridische kwesties, ondernemen is niet tot nauwelijks onderdeel van de opleiding.

Uitleg over kracht en de mogelijkheden van internet wordt er al helemaal niet gegeven in de opleiding. En dat terwijl het internet ook de oplossing voor het probleem kan zijn. Het internet biedt namelijk legio mogelijkheden voor het aantrekken van klanten.

– Adverteren, dit kan bijvoorbeeld via Google Adwords.

Met deze advertenties kun gericht adverteren op mensen die bijvoorbeeld “hulp advocaat huurder” intikken. De advertenties zijn dus meer gericht dan in een krant. Er zijn echter ook nadelen. Iedereen adverteert hiermee dus de prijzen zijn hoog. Daarnaast is er specifieke kennis vereist om efficient met Google Adwords te kunnen adverteren. Een tweede nadeel is dat de potentiële client via deze advertentie op uw website komt. Wanneer deze website niet uitnodigend is, dan is de client zo weer vertrokken maar is uw advertentie budget wel op.

Een uitnodigende website

Een website is als uw digitale visitekaartje. Een kans om aan uw potentiële client te laten zien dat u de juiste persoon bent voor zijn juridische probleem. Helaas hebben veel advocatenkantoren een oude site met enkel wat droge info. De client wil niet alleen weten waar het kantoor zit, veel meer is de client geïnteresseerd in wie hem gaat behandelen en waarom deze advocaat meer waarde biedt dan een andere advocaat.

– Sociale Media, Facebook en twitter

Facebook is een gigantische medium waarop mensen vele uren spenderen. Veel kantoren hebben een Facebook pagina. Daar is ook alles mee gezegd, deze pagina geeft geen informatie over het kantoor en over de advocaten. Een gemiste kans in zeer veel gevallen.

Dat Klinkt Eenvoudig, Waarom Doet Niemand Dit Dan

Nou ja, iedereen doet het eigenlijk. Maar de meeste kantoren doen het niet goed. De tijd dat een website het uiterlijk van een Word document kan hebben en slechts droge informatie hoeft te bieden, is voorbij. De client van nu wil weten met wie hij in zee gaat. Een foto zorgt voor 23% meer reacties bijvoorbeeld. Maak de website persoonlijk en cliënten zullen dit waarderen.

Een site moet ook uitgebreide informatie bieden. Wanneer een client op zoek is naar iemand om zijn belangen te verdedigen in een slepende huurkwestie wil deze persoon een raadsman die weet wat hij aan het doen is. Op de website noemen dat u zich  met huurrecht bezig houdt is niet voldoende. Vertel waarom u in dit veld werkt en wat u zoals reeds gedaan heeft.

 


About Author

Rolf Wouters

Rolf Wouters is de eigenaar van Digitaal Heerschap. Door kennis van zowel recht als online marketing is hij de ideale persoon voor de online strategie van advocatenkantoren.

Leave a Reply

Contact

Digitaal Heerschap
Linnaeusparkweg 118-2
1098EK Amsterdam
Tel +31614975866
info@digitaalheerschap.nl